Aktualizačné vzdelávanie
Začiatok tradície spoločných stretnutí
Počas prvého novembrového víkendu sa pani učiteľky z dvoch materských škôl stretli počas aktualizačného vzdelávania Pedagogický prístup učiteľa vo výchovno-vzdelávacích postupoch v saleziánskom štýle výchovy a predchádzanie zla v preventívnom systéme dona Bosca.
Išlo o historicky prvé spoločné stretnutie týchto dvoch materských škôl – Materskej školy Mamy Margity a Cirkevnej materskej školy Márie Mazzarellovej, ktorým chceme zaviesť tradíciu spoločných stretnutí, kde by sme si mohli odovzdávať skúsenosti z výchovno-vzdelávacej čiinosti a inšpirovať sa príkladmi z osobnej praxe.
Obe materské školy spája preventívny výchovný systém dona Bosca, ktorý je zameraný na predchádzanie zla a láskavý prístup vychovávateľa k vychovávaným. Heslo dona Bosca „Byť čestný občan a dobrý kresťan“ sa učiteľky snažia napĺňať v oboch materských školách.
Duchovná obnova saleziánskej rodiny
V piatok v popoludňajších hodinách sa po úvodnom privítaní zhostil témy duchovnej obnovy pozvaný lektor, salezián, kňaz, don Andrej Kňaze. V prednáške hovoril na tému duchovnej obnovy „O radosti“, ktorá je ponúkaná pre celú saleziánsku rodinu v rámci príprav osláv vďačnosti za sto rokov prítomnosti saleziánskej charizmy na Slovensku.
„Počas duchovnej obnovy ma zaujali slová, že my, dospelí ,považujeme otázky povolania za otázku nejakej rozhodujúcej voľby mladosti.ʼ Áno, je potrebné sa v mladosti rozhodnúť. Ale potrebné je vedieť sa rozhodnúť každý deň pre povolanie, ktoré som si zvolila,“ podelila sa o myšlienky z duchovnej obnovy jedna z účastníčok.
Saleziánska pedagogika
Lektorom aktualizačného vzdelávania bol Andrej Skala, predsedu Rady mládeže Slovenska, lektor a metodik vzdelávania v Domke - Združení saleziánskej mládeže. Účastníčkam priblížil preventívny systém dona Bosca, ktorý je dnes základom saleziánskej pedagogiky.
„Saleziánska pedagogika je výchovný prístup, ktorý od jeho vzniku teoreticky rozpracúvajú a prakticky realizujú predovšetkým saleziáni, členovia saleziánskej rodiny aj laici. Ide o označenie výchovného pôsobenia výchovy, ktorá vychádza z „preventívneho systému“, ale je obohatená o mnohé výchovné skúsenosti a teórie, ktoré ešte neboli v čase života Jána Bosca rozpracované, napríklad teória animácie, alebo kultúrnej animácie, výchovno-pastoračný projekt, a iné,“ (Andrej Skala).
Dojmy na záver
„Ako každé školenie, či vzdelávanie aj toto mi bolo veľmi prínosné. Či už to boli prednášky, zdieľanie sa alebo práca v skupinách. To, že sme začali duchovnou obnovou malo pre mňa dvojaký efekt. Jednak ma posilnila na duchu a dodala mi odvahu nevzdať sa.“
„Spoločné stretnutie spojené s osobnostným rastom vo viere počas duchovnej obnovy a osobnostným rastom v profesijnej oblasti, cez vzdelávanie o preventívnom systéme dona Bosca, saleziánskej pedagogike, bolo veľmi obohacujúce a príjemné.
Teším sa, že som mohla spoznať inšpiratívne kolegyne z inej škôlky, ako aj zažiť nové spoločenstvo. To všetko bolo popretkávané charizmou dona Bosca a jeho výchovným systémom. Milé kolegynky, zostávate mi všetky v srdci!“